Journal Search Engine
Search Advanced Search Adode Reader(link)
Download PDF Export Citaion korean bibliography PMC previewer
ISSN : 1225-2042(Print)
ISSN : 2288-5706(Online)
Korean Journal of Teacher Education Vol.29 No.3 pp.1-21
DOI : https://doi.org/10.14333/KJTE.2013.29.3.1

환경 과목 담당 교사의 교육과정지식에 관한 연구

조성화*,최돈형**
*한국교원대학교,** 한국교원대학교

A Study on Knowledge of Curriculum through Environment Teachers

Don-Hyung Choi**, Seonghoa Cho*
**Korea National university of Education
*Korea National university of Education

Abstract

This study was conducted on the purpose of providing environment teachers with the waysto improve PCK. Education immensely depends on teachers' capability. In that sense, thestudy on the competence of environmental teacher is also significant in environmentaleducation, since their ability determines its quality. As a result of the interviews anddiscussions on the principles with 15 environmental teachers, 2 categories of "knowledge ofcurriculum" that environmental teachers should have has been drawn out.What has been drawn is "curriculum restructuraion, ability of curriculum analysis".Curriculum restructuation is an independent domain when that compare environment teachersand general teachers. Ability of curriculum analysis is that whale teachers must have basicability.We believe that the characteristics of "knowledge of curriculum" discussed in this paper iswhat environment teachers should have when environmental education focuses on a separatesubject. Moreover, I think it is necessary to discuss how to encourage them to have suchcontents in the course of environment teachers' education.

  

Reference

1.고미례, 남정희, 임재항 (2009). 신임 과학교사의 교과교육학 지식(PCK)의 발달에 관한 사례 연구. 한국과학교육학회지, 29(1), 54-67.
2.교육과학기술부 (2006). 학교교육력 제고를 위한 교원양성체제 개선 방안.
3.김이경, 유균상, 이태상, 박상완, 정금현 (2004). 교사평가 시스템 연구. 한국교육개발원, RR 2004-8.
4.김희숙 (2008). 교실친화적 영어교사의 전문성과 재구성력(PCK): 영어교사의 현장적용 재구성력은 어디서 비롯될까?. 교원교육, 24(1), 187-198.
5.박성혜 (2003a). 교사들의 과학 교과교육학지식과 예측변인. 한국과학교육학회지, 23(6), 671-683.
6.박성혜 (2003b). 교사들의 과학 교과교육학 지식 측정도구 개발. 한국교원교육연구, 20(1), 105-134.
7.안선영, 이용환, 양안나, 금지헌 (2008). 항구대학교 환경교육과 학생들의 진로전망인식과 진로준비 고찰. 환경교육, 21(1), 82-96.
8.오욱환 (2005). 교사 전문성: 교육전문가로서의 교사에 대한 논의. 교육과학사.
9.오필석, 이선경, 이경호, 김찬종, 김희백, 전찬희, 오세덕 (2008). 과학 교사 전문성 연구의 방법론적 고찰. 한국과학교육학회지, 28(1), 47-66.
10.이기복 (2011). 사회과 교사 전문성으로서의 교수내용지식(PCK) 형성․강화와 교육대학원 교육과정. 사회과교육, 50(4), 17-32.
11.이인제, 최돈형, 이명준, 이창훈, 동효관, 남민우, 김상채, 김찬국, 문윤섭, 박석순, 안삼영, 안재정, 이상훈, 정민걸, 정 철, 조성화 (2008a). 2009학년도 개편 중등교사임용후보자선정경쟁시험 표시과목 "환경"의 교사 자격 기준 개발과 평가 영역 상세화 및 수업 능력 평가 연구. 한국교육과정평가원, CER 2008-6-18.
12.이인제, 최돈형, 이명준, 이창훈, 동효관, 남민우, 김찬국, 박종근, 안재정, 조성화, 최원규, 이광춘, 이영민, 신강호, 장윤호 (2008b). 2009학년도 개편 중등교사임용후보자선정경쟁시험 표시과목 "자원․환경"의 교사 자격 기준 개발과 평가 영역 상세화 및 수업 능력 평가 연구. 한국교육과정평가원, CER 2008-6-38.
13.임청환 (2003). 과학 교과교육학 지식의 본질과 발달. 한국지구과학회지, 24(4), 235-249.
14.조성화, 최돈형 (2008). 환경교육과 학생의 동기 변화 및 환경 교사 양성과정 인식에 대한 사례 연구. 2008년 한국환경교육학회 상반기 학술대회 발표 논문집.
15.조성화, 최돈형 (2012). 환경 교사의 교과내용적용지식에 관한 연구. 환경교육, 25(3), 374-389.
16.조희형, 고영자 (2008). 교수 내용 지식(PCK)을 적용한 생물 교사 양성 교육과정 모형의 탐색과 생물 교육학 영역 및 과목의 분석. 한국생물교육학회지, 36(3), 325-341.
17.최돈형 (2001). 중등학교 환경과 교사 임용제도의 문제점과 개선방안. 환경교육, 14(1), 66-80.
18.최돈형, 이향미, 진옥화 (2003). 지속가능성 교육을 위한 환경과 교사가 갖추어야 할 능력요소 추출 및 범주화 연구. 교육과정학연구, 3, 81-84.
19.최돈형, 손연아, 이향미, 진옥화 (2004). 중등학교 환경과 교사임용시험 출제 문제 분석 및 표준화방안. 환경교육, 17(2), 10-25.
20.최돈형, 진옥화, 이향미, 손연아, 이성희, 조성화 (2007). 지속가능한 교육으로서의 환경교육 담당교사의 학생 평가 전문성 신장 모형 및 기준 개발 연구. 환경교육, 20(1), 1-18.
21.허병기, 최돈형, 김도기, 김민희, 김한별, 박병기, 손준종, 차우규, 이성민, 조성화 (2009). 교실친화적 교사 양성을 위한 기본체제의 설계와 과제. 교원교육, 25(2), 1-23.
22.황수영 (2002). 환경교육 교사 현직연수 현황 및 프로그램 분석연구. 석사학위 논문, 한국교원대학교 교육대학원.
23.Abell, S. K. (2007). Research on science teacher knowledge. In S. K. Abell, & N. G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education (pp. 1105-1149). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
24.Alain, B. & Anne, G. (2002). (L)'Enquete et ses methodes: l'entretien. 최정아(역) (2006). 조사와 방 법론: 면접법. 서울: 동문선.
25.Amy, C. M., Barbara, C., & Phil, S. (2008). A discussion paper: The development of professional teacher standards in environmental education. Australian Journal of Environmental Education, 24, 3-10.
26.Borko, H., & Putnam, R. T. (1995). Learning to teach. In R. C. Calfee, & D. C. Berliner (Eds.), Handbook of educational psychology (pp. 673-708). New York: Macmillan.
27.Daskolia, M., & Flogaitis, E. (2003). Theoretical formulation and empirical investigation of a conceptual model of teachers' competence in environmental education. Canadian Journal of Environmental Education, 8, 249-267.
28.Gess-Newsome, J. (1999). Pedagogical content knowledge: An introduction and orientation. In J. Gess-Newsome & N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge (pp. 3-17). Boston: Kluwer Academic Publisher.
29.Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.
30.Hart, P. (2003). Teachers' thinking in environmental education: Consciousness and responsibility. Peter Lang Publishing, New York.
31.Hungerford, H. R., Peyton, R. B., & Wilke, R. J. (2005). Goals for curriculum development in environmental education. In H. R. Hungerford, W. J. Bluhm, T. L. Volk, & J. M. Ramsey (Eds), Essential readings in environmental education: 3rd edition (pp. 105-114). Stipes Publishing L.L.C.
32.Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Fransicc Jossey-bass publishers.
33.National Research Council(NRC) (1996). National science education standards. Wachington, DC: National Academy Press.
34.North American Association for Environmental Education (2000). Guidelines for the preparation and professional development of environmental educators. NAAEE.
35.Padgett, D. K. (1998). Qualitative methods in social work research. London: Sage Publications. 유태 균(역) (2001). 사회복지 질적 연구방법론. 서울: 나남.
36.Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
37.Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
38.Spradley, S. (1979). The ethongraphic interview. New York: Holt, Rinebart and Winston. 박종흡 (역) (2003). 문화기술적 면접법. 서울: 시그마프레스.
39.Tamir, P. (1988). Subject matter and related pedagogical knowledge in teacher education. Teaching and Teacher Education, 4(2), 99-110.
40.Van Driel, E. M., & Kattmann, U. (2007). A research model for the study of science teachers' PCK and improving teacher education. Teaching and Teacher Education, 23, 885-897.