Journal Search Engine
Search Advanced Search Adode Reader(link)
Download PDF Export Citaion korean bibliography PMC previewer
ISSN : 1225-2042(Print)
ISSN : 2288-5706(Online)
Korean Journal of Teacher Education Vol.34 No.4 pp.1-16
DOI : https://doi.org/10.14333/KJTE.2018.34.4.1

Development of Evaluation System & Evaluation Tool to Effectively Operate NCS Based College Curriculum

Kim Dong-Yeon
Former of NCS Support Center, Kangwon Tourism University

Abstract

The purpose of this study is to develop an evaluation system & evaluation tools to effectively apply and operate the NCS based college curriculum in the department. In order to carry out this research efficiently, we used national and international literature research, verification committee, review and consultant, CVR, FGI, BEI, quantitative and qualitative research methods. The main results are as follows. First, the evaluation component was derived by the review and consultant members, and the evaluation elements of the NCS based curriculum were developed through the verification and revision steps of the two reviewers. In addition, we reviewed and revised the contents of the three consultations and advisory committee members to develop the NCS based curriculum evaluation system. Second, NCS based curriculum was secured excellent validity than .76 both conducted a feasibility regions and sub-systems to assess the contents of the target verification, advisory committees and review the results. Third, based on the validated evaluation system, the first evaluation tool was developed by reflecting and revising all three discussions and discussions of the advisors. The second(final) NCS based curriculum evaluation tool was developed and completed by reflecting and revising the contents of the discussion through the interview and e-mail.

NCS 기반 전문대학 교육과정을 효과적으로 운영하기 위한 평가 체계 및 평가 도구 개발

김동연*
* 한국교원대학교 박사졸업(前, 강원관광대학교 NCS지원센터장)

초록

이 연구는 NCS 기반 전문대학 교육과정을 학과에서 효과적으로 적용·운영하기 위한 평가 체계 및 평가 도구 개발 연구로 국내·외 문헌 연구, 검증위원(44) 및 검토·자문위원(5), CVR, FGI, BEI, 양적 및 질적 연구 방법을 사용하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 검토·자문위원에 의해 평가 구성 요소를 도출하여, 2차례 검증위원의 검증·수정 단계를 거 쳐 NCS 기반 교육과정 평가 요소를 개발하였다. 또한 3차례 검토·자문위원의 논의 내용을 모두 반영·수정하여 NCS 기반 교육과정 평가 체계를 개발하였다. 둘째, NCS 기반 교육과정 평가 체계의 영역과 하위 내용을 검증위원 및 검토·자문위원을 대상으로 타당성을 실시한 결과 모두 .76 이상으로 우수한 타당도를 확보하였다. 셋째, 검증된 평가 체계에 근거하여 3차례 검토·자문위원의 논의 내용을 모두 반영·수정하여 제1차 평가 도구를 개발하였다. 이것을 검증위원을 대상으로 면접과 전자 우편을 통해 논의 내용을 모두 반영·수정하여 제2차(최종) NCS 기반 교육과정 평가 도구를 개발, 완성하였다.

Figure

Table