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ISSN : 1225-2042(Print)
ISSN : 2288-5706(Online)
Korean Journal of Teacher Education Vol.34 No.4 pp.107-124
DOI : https://doi.org/10.14333/KJTE.2018.34.4.107

Development and Application of an Online Intercultural Exchange Lesson Model to Elementary School Students

Yang Nari,Lee Je-Young,Kim, Jeong-ryeol
Daedeok Elementary School
Jeonju University
Korea National University of Education

Abstract

The purpose of this study was to develop a school-based online international exchange learning cycle model for elementary students. This study also explored the practicality of facilitating online international exchange learning in school and its impact on student's ICC. In order to do so a learning cycle model was developed based on the needs analysis and the models of a culture class formulated by Sercu (1998) and Moran (2001). Subsequently, the pilot study was conducted with a class composed of 16 students in the 5th and 6th grade, and covered ten lessons that were delivered over a three month period. In order to measure the effect of the lessons on students' ICC development, a pre-test and a post-test were administered. The result of the piloting showed that the post-test result was significantly higher than those of the pre-test in all components of the ICC including knowledge, skills, awareness and attitude. Pedagogical implications and suggestions for further research are then discussed.

문화간 의사소통능력 신장을 위한 초등영어과 온라인 국제교류 순환학습 모형의 개발

양나리**,이제영***,김정렬****
** 대덕초등학교 교사(1저자)
*** 전주대학교 교수(공동저자)
**** 한국교원대학교 교수(교신저자)

초록

본 연구의 목적은 다양한 문화적 배경을 가진 사람들과 효과적으로 의사소통할 수 있는 문화간 의사소통능력을 기반으로 한 온라인 국제교류 순환학습 모형을 개발·적용한 후, 그 효과와 현장 적합성을 검증해보는 데에 있다. 이러한 연구문제를 해결하기 위하여 Sercu(1998)와 Moran(2001) 의 문화 수업 모형과 교사 및 학생 요구조사 결과를 바탕으로 초등 온라인 국제교류 순환학습 모형을 개발하고 현장 적합성 평가를 실시하였다. 실험 수업을 5, 6학년 각 1개 반을 대상으로 하여 약 3개월 간 총 10회에 걸쳐 실시하고, 실험 전․후 검사를 실시하였다. 그 결과 문화간 의사소통 능력의 하위요소인 지식, 기능, 인식, 태도 영역에서 통계적으로 유의한 수준의 향상이 발견되었다. 마지막으로 본 연구 결과를 토대로 온라인 국제교류 순환학습의 차후 실행과 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.

Figure

Table