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ISSN : 1225-2042(Print)
ISSN : 2288-5706(Online)
Korean Journal of Teacher Education Vol.36 No.4 pp.167-192
DOI : https://doi.org/10.14333/KJTE.2020.36.4.167

A Study on Vice Principals’ Perception of Their Roles and the Meaning of Qualification Training - Subject to the Newly Appointed Vice Principal of Middle School -

Jun Hye-Lyoung,Jang Soo-Myung
Graduate Student, Korea National University of Education Graduate School
Professor, Korea National University of Education

Abstract

This study analyzes the perception of the newly appointed vice principals regarding their roles and qualification training in a changing school, and explores the meaning of the vice principal qualification training in terms of󰡐myth and ceremony󰡑from the perspective of the new institutionalism of sociology, and suggests a new direction and alternatives for the training. Following analyzing the interview data from seven middle school vice principals, we found three main points. First, the assistant principals are playing the role of coordinator, supporter, manager in the position of being middle manager assisting the principal, and their role is gradually expanding. Second, the factors that help the role performance of the newly appointed vice principal were the principal, fellow vice principal, fellow teachers, supervisor, training, and teaching experience. Third, the newly appointed vice principals said that the qualification training did not help them in their role performance. For the reasons, they presented several elements such as subjects that did not help, the lack of practical work, insufficient time, training methods that are not used in school sites, instructors without enough experience as vice-principal, and evaluation for ranking. Therefore, the training of the vice principals functions as a󰡐rite of passage󰡑and󰡐myth (symbol) and ceremony󰡑 which gives legitimacy to the vice principal qualification (and school organization) and their role, rather than on the practical influences of developing their ability as a vice principal. Based on the results of the analysis, it was suggested that the renovated training program for vice principals and the introduction of the vice principal training system in connection with the learning community. Job training should be improved in order to improve the effectiveness of the qualification training and school organizations.

교감의 역할 수행과 자격연수에 대한 인식 고찰 -중학교 초임교감을 대상으로-

전혜령*,장수명**
* 한국교원대학교 대학원생(제1저자)
** 한국교원대학교 교수(교신저자): smjang@knue.ac.kr

초록

본 연구는 변화하는 학교에서 교감의 역할 수행과 교감자격연수에 대한 인식을 분석하고 교감 자격연수의 의미를 사회학의 신제도주의 ‘신화와 의례’의 관점에서 해석하고 연수의 발전 방향을 제시한다. 중학교 초임교감 7명을 면담하고 그 내용을 분석한 결과, 첫째, 초임교감은 교장을 보좌하는 중간관리자 위치에서 조정자, 지원자, 관리자 등의 역할을 수행하고 있어 그 역할이 확대되고 있고, 둘째, 교감의 역할 수행에 도움을 주는 요인들은 교장, 동료 교감, 동료 교사, 장학사, 연수, 교직 경험이었으며, 셋째, 교감들은 자격연수가 역할 수행에는 실질적인 도움이 되지 않았다며 그 이유로 실무에 도움이 주지 않는 과목, 부족한 시간, 학교 현장에서 활용되지 않는 연수 방법, 교감 경험이 있는 강사 부족, 서열화를 위한 평가 등을 들고 있었다. 한편 자격연수는 교감의 마음과 자세를 갖게 하고 기본적인 업무를 파악하도록 하며 동료 교감과 네트워크를 형성하게 하는 의의가 있다. 따라서 교감자격연수는 교사에서 교감으로서 역량을 키우는 실질적인 효과보다는 ‘통과 의례’와 교감 자격과 역할을 부여하는 ‘신화(상징)와 의례’로서 학교에 대한 신뢰를 높이는 기능을 한다고 볼 수 있다. 분석결과를 기반으로 자격연수의 효과성을 제고하기 위해서 학습공동체 및 직무연수와 연계한 교감자격연수 운영과 ‘교감실습제’ 도입을 제언하였다.

Figure

Table