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ISSN : 1225-2042(Print)
ISSN : 2288-5706(Online)
Korean Journal of Teacher Education Vol.36 No.4 pp.283-305
DOI : https://doi.org/10.14333/KJTE.2020.36.4.283

A Corpus-based Analysis of Lexical Bundles in Reading Texts of Secondary School English Textbooks

Yang Won-na,Lee Dong Ju
Teacher, Cheonan Dong Middle School
Professor, Korea National University of Education

Abstract

The purpose of this study was to investigate structural and functional features of three- and four-word lexical bundles used in reading texts of Middle and High School English textbooks and compare the features of three- and four-word lexical bundles with those in BNC Baby. The structural and functional features of the lexical bundles were explored through concordance analysis by the modified versions of Biber et al. (2004)'s taxonomy. The results indicated that reading texts of High School English textbooks (HSET) used more diverse words compared to the texts of Middle School English textbooks (MSET). The frequency analysis of the lexical bundles revealed that HSET used more lexical bundles than the MSET counterpart. The structural analysis of the lexical bundles showed that lexical bundles that incorporated NP/PP were the most dominant in both HSET and BNC Baby, whereas lexical bundles that incorporated VP were pervasive in MSET. The functional analysis indicated that all three corpora relied heavily on referential expressions, most of which were dominantly used in institutional writing (Biber & Barbieri, 2007). In line with the previous studies, the findings also imply that it is necessary to make the list of high frequency lexical bundles present in secondary school English textbooks. Following this, teachers can then make use of the high frequency lexical bundles in classes in order to help students enhance their communicative competence.

중등학교 영어 교과서 읽기 지문의 코퍼스 기반 어휘 뭉치 분석

양원나**,이동주***
* 이 논문은 양원나(2020)의 한국교원대학교 대학원 석사학위논문을 토대로 작성되었음.
** 천안동중학교 교사
*** 한국교원대학교 교수(교신저자): maydjlee@knue.ac.kr

초록

본 연구는 2015 개정 교육과정을 기반으로 개발되어 사용되고 있는 중등학교 영어 교과서의 읽기 지문에 나타난 고빈도 어휘 뭉치(lexical bundles)의 유형과 특성을 고찰하고, 어휘 뭉치가 갖는 구조적, 기능적 특징을 살펴보고자 한다. 또한 원어민 참조 코퍼스와의 비교·분석을 통해 어떠한 차이가 있는지를 알아보고자 한다. 이를 위해 2015 개정 교육과정 중·고등학교 영어 교과서의 읽기 지문을 코퍼스로 구축한 후 고빈도 어휘 뭉치를 비교·분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학교 교과서에 비해 고등학교 교과서의 읽기 지문이 다양한 내용과 더 많은 양의 텍스트를 다루므로 예상대로 더 많은 어휘 뭉치가 출현하였으며, 어휘 다양성 또한 높은 것으로 확인되었다. 둘째, 어휘 뭉치의 구조적 분석을 통해 동사구 결합 유형의 비율이 가장 높은 중학교 읽기 지문은 구어 담화적인 성격을 지녔으며, 전치사구 결합 유형의 비율이 높은 고등학교 읽기 지문은 학술적인 글의 특성을 지녔음을 알 수 있었다. 셋째, 중·고등학교 교과서 어휘 뭉치의 기능적 분석 결과 지칭 표현 기능의 어휘 뭉치가 70% 이상의 높은 비율을 차지하였는데, 이는 교과서 읽기 지문이 문어적 특징을 지녔음을 보여준다. 한편, 중학교 교과서의 고빈도 어휘 뭉치 유형이 고등학교 교과 서에서 나타나지 않는 경우가 있었고, 원어민 코퍼스에서 빈도 높게 쓰인 표현이 교과서에서는 쓰이지 않은 경우와 원어민들의 사용 빈도에 비해 교과서에서의 사용 빈도가 지나치게 높은 어휘 뭉치도 있었다. 이는 영어 학습자들이 영어를 이해하고 표현하는 의사소통 능력을 꾸준히 향상시 킬 수 있도록 어휘와 어휘 뭉치 표현이 학년별, 학교급별 연계와 위계를 고려하여 반복적으로 접할 수 있도록 나선형으로 제시될 필요가 있으며, 실제 의사소통 상황에서의 활용 빈도와 중요도를 고려한 어휘 뭉치를 교과서에서 균형적으로 다룰 필요가 있다는 것을 시사한다.

Figure

Table