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ISSN : 1225-2042(Print)
ISSN : 2288-5706(Online)
Korean Journal of Teacher Education Vol.36 No.4 pp.453-478
DOI : https://doi.org/10.14333/KJTE.2020.36.4.453

Analysis of Problem Patterns in Class Demonstrations of Prospective Korean Language Teachers Using Rasch Model

Kim Hyung-Sung,Choi Sook-ki
Graduate Student, Korea National University of Education
Associate Professor, Korea National University of Education

Abstract

The purpose of this study is to analyze the level of competency in Korean language instruction based on the results of Korean language instruction demonstrations by prospective Korean language teachers, diagnose competency factors that cause differences between levels, and explore the problem patterns in the instructional demonstrations of prospective Korean language teachers. . To this end, technical statistics for each evaluation criterion were conducted based on the results of evaluation by four in-service Korean language teachers for 11 prospective Korean language teachers. Next, the variability that occurs in each phase is adjusted by applying the evaluator, the class demonstration evaluation criteria, and the three phases of the subject using a multi-faceted Rasch model (Many-Facets Rasch Measurement, Linacre, 1989). (difficulty) was taken into consideration and the ability of prospective Korean teachers to demonstrate Korean language instruction was measured. Next, the objective standard setting (OSS) method using Rasch was used to diagnose the elements of the classroom performance competency that cause the difference in actual classroom performance skills. Classified into groups by level. After that, the problem of class demonstration was explored, focusing on the competency factor that causes the difference in Korean language class performance by verifying the difference between the groups by level. The analysis results are as follows. First, ‘8. Appropriateness of using the medium’ ‘2. Suggesting Korean language learning goals’, ‘5. Appropriateness of explanation’, ‘12. The ability to demonstrate class in'teacher speech and expression ability' was high. Second, prospective Korean language teachers are given '13. Student Responsive Attitude’, ‘9. Appropriateness of evaluation’, ‘7. Facilitating and inducing student participation’, ‘1. The level of competency was low in the evaluation criteria of'Motivation for Korean language classes’. Third, in the evaluation criteria No. 13, 9, 7, and 1, a significant difference was verified between the groups of four levels, and it was found that the evaluation criterion caused a difference in Korean language class performance competency. As a result, the lack of student-centered customized class operation, activity-oriented Korean language class operation, and the absence of checking the student's achievement of the class goal through the implementation of formative evaluation were identified as major problem patterns in the class demonstration of the prospective Korean language teacher.

Rasch 모형을 활용한 예비 국어 교사의 수업 실연에 나타난 문제 양상 분석

김형성*,최숙기**
* 한국교원대학교 국어교육과 박사과정(제1저자): gudtjd1004@naver.com
** 한국교원대학교 국어교육과 부교수(교신저자): agrement@knue.ac.kr

초록

본 연구는 예비 국어 교사의 국어 수업 실연 결과를 바탕으로 국어 수업 실연 역량 수준을 분석 하고 수준별 차이를 유발하는 역량 요소를 진단하여, 예비 국어 교사들의 수업 실연에 나타난 문제 양상을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위해 예비 국어 교사 11명을 대상으로 4인의 현직 국어 교사가 평가한 결과를 바탕으로 평가 기준별 기술통계를 실시하였다. 이어 다국면 Rasch 모형 (Many-Facets Rasch Measurement, Linacre, 1989)으로 평가자, 수업 실연 평가 기준, 피험자 3국면을 적용해 각 국면에서 발생하는 변동성을 조정하여 평가자의 엄격성, 수업 실연 평가 기준별 난이도(difficulty)를 고려한 예비 국어 교사들의 국어 수업 실연 역량을 측정하였다. 다음으로 실 제적인 수업 실연 역량 차이를 유발하는 수업 실연 역량 요소를 진단하기 위해 Rasch을 활용한 객관적 성취 수준 설정(Objective Standard Setting, OSS) 방법을 사용해 국어 수업 실연 역량을 기준으로 예비 국어 교사들을 4개의 수준별 집단으로 분류하였다. 이후 수준별 집단의 차이를 검증해 국어 수업 실연 역량의 차이를 유발하는 역량 요소를 중심으로 수업 실연의 문제점을 탐색하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘8. 매체 활용의 적절성’ ‘2. 국어 학습목표 제시’, ‘5. 설명의 적절성’, ‘12. 교사 화법 및 표현 능력’에서의 수업 실연 역량은 높은 수준이었다. 둘째, 예비 국어 교사들은 ‘13. 학생 반응적 태도’, ‘9. 평가의 적절성’, ‘7. 학생 참여 촉진 및 유도’, ‘1. 국어 수업 동기유발’의 평가 기준에서 낮은 역량 수준을 나타냈다. 셋째, 13, 9, 7, 1번 평가 기준에서 4개의 수준별 집단 간에 유의미한 차이가 검증돼, 해당 평가 기준이 국어 수업 실연 역량의 차이를 유발하는 것으로 밝혀졌다. 결과적으로 예비 국어 교사의 수업 실연에서 학생 중심의 맞춤형 수업 운영 부족, 활동 중심의 국어 수업 운영 미흡, 형성 평가의 시행을 통한 학생의 수업 목표 도달도 점검 부재 등이 주요 문제 양상으로 도출되었다.

Figure

Table