Journal Search Engine
Search Advanced Search Adode Reader(link)
Download PDF Export Citaion korean bibliography PMC previewer
ISSN : 1225-2042(Print)
ISSN : 2288-5706(Online)
Korean Journal of Teacher Education Vol.37 No.1 pp.1-24
DOI : https://doi.org/10.14333/KJTE.2020.37.1.01

Analyzing the Needs from Mentor Teachers and Student-teachers for the Efficient Implementation of an On-line Teaching Practicum & Exploring Student-teachers’ Actual Experience in On-line Teaching Practica in 2020

Yun, Soyoung,Lee, Woojin,Shin, Soobum
Full-time Researcher, The Center for Global Teacher Education, Gongju National University of Education;Professor, Gongju National University of Education;Professor, Gongju National University of Education

Abstract

Due to the prolonged Covid-19 situation, many on-site courses are being converted to online education. The teaching practicum, which is an essential course for the training of student-teachers, is also being converted and conducted on online education. The focus of this research is analyzing the needs of mentor teachers and student-teachers for online teaching practica in the untact education era. To do so, firstly, we identified the demands for content and detailed functions of an online platform of mentor teachers and student-teachers revealed through 2019 Chungcheong Provincial Teachers’ Research Union, then we looked at the contents of on-line teaching practicum from five Chungcheong Provincial Schools in 2020 to see how the demands were implemented. Secondly, by looking at the stories of four student-teachers who participated online teaching practica from different universities in 2020, we explored the needs and values to remember. As a result, the mentor teachers mentioned the importance of contents that reveals the flow of the entire teaching practicum, and the student-teachers mentioned the importance of content that is focused on the actual teaching practicum participation. Both mentor teachers and student-teachers have revealed the value of on-line teaching practicum based on interactive communication.

초록

코로나 상황(Covid-19)의 장기화로 인해 현장에서 이루어지던 많은 교육과정들이 온라인 시스템을 활용한 교육으로 전환되고 있으며, 예비교사 교육과정의 필수 과정인 교육실습 역시 온라인 교육으로 시행되었다. 본 연구의 초점은 비대면 교육시대의 온라인 교육실습을 위한 실습지도교사와 예비교사의 요구를 분석하는 것이다. 이를 위해, 첫째, 2019년 충청권 교사연구회를 통해 드러난 실습지도교사와 예비교사들의 온라인 플랫폼에 요구되는 콘텐츠와 세부 기능에 대한 요구를 파악하고, 2020년 5개의 충청권 실습학교들이 실시한 온라인 교육실습의 내용을 살펴보아 현장의 요구가 어떻게 실천되었는지를 살펴보았다. 둘째, 2020년 온라인 교육실습을 경험한 각기 다른 대학교 소속 4명의 예비교사들의 경험을 살펴 기억해야 할 가치와 교육실습의 의미에 대해 고찰해보았다. 연구의 결과로서, 실습지도교사는 실습의 전 과정의 흐름을 드러내는 콘텐츠의 중요성, 학생들은 실제실습의 과정에 초점이 맞춰진 콘텐츠들의 중요성을 언급했다. 실습지도교사와 예비교사 모두 소통을 중심으로 한 온라인 교육실습의 가치를 드러냈다.

Figure

Table