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ISSN : 1225-2042(Print)
ISSN : 2288-5706(Online)
Korean Journal of Teacher Education Vol.37 No.1 pp.167-184
DOI : https://doi.org/10.14333/KJTE.2020.37.1.08

The Effect of Software Education Including Data Literacy on Computational Thinking and the Creative Problem-Solving Ability of Middle School Students

Kim, Minjae,Lee, Seungchul,Kim, Taeyoung
Teacher, Tohyun Middle School;Graduate Student, Korea National University of Education;Professor, Korea National University of Education

Abstract

With the advent of the 4th Industrial Revolution, the human resources needed by society are not simply memorizing a lot of knowledge, but people who can discover new problems and solve them creatively and efficiently through collaboration with other people. In addition, it can be seen as a Big Data society nowadays in which decisions are made based on data and society is improved through this, so new talents should have the ability to collect and understand data related to problem solving and analyze the necessary information. In the new 2015 revised curriculum, software education was reinforced in order to develop software-based problem-solving capabilities for elementary, middle, and high school (K-12) students in line with the 4th Industrial Revolution. However, current software education centers around programming such as coding, and data literacy, the first step in solving problems, has been considered less important. Therefore, in this study, the effect of software education including data literacy on the computing thinking ability and the creative problem-solving ability of middle school students was analyzed. For this research, a software class including data literacy was designed and applied based on the CT-CPS model. For the verification of this study, first-year middle school students were divided into a control group and an experimental group. Further, a class that did not include data literacy was applied to the control group, and a class that included data literacy was applied to the experimental group. As a result of the experiment, it was verified that software education including data literacy has a statistically significant effect on improving the computing thinking ability and the creative problem-solving ability of middle school students.

초록

4차 산업혁명 시대가 오면서 사회가 필요로 하는 인재는 단순히 지식을 많이 암기하는 사람이 아니라 새로운 문제를 찾아내고 다수와의 협업을 통해 이를 창의적이고 효율적으로 해결할 수 있는 사람으로 바뀌고 있다. 이에 더하여 지금은 데이터에 기반하여 의사결정이 이루어지고 이를 통해 사회가 개선되는 빅데이터(Big Data) 사회라 볼 수 있으므로 새로운 인재는 문제 해결과 관련 된 데이터를 수집하고 이해하여 필요한 정보를 분석하는 역량이 필요한 시대가 되었다. 새로운 2015 개정 교육과정에서는 4차 산업혁명 시대에 발맞추어 초‧중‧고(K-12) 학생들에게 소프트웨어에 기반한 문제해결 역량을 키워주기 위하여 소프트웨어 교육을 강화하였다. 하지만 지금의 소 프트웨어 교육은 코딩과 같은 프로그래밍을 중심으로 실시되며 문제를 해결하는 첫 번째 단계인 데이터 리터러시(data literacy)는 중요성이 덜하게 여겨져 왔다. 따라서 본 연구에서는 데이터 리터러시를 활용한 소프트웨어 교육이 중학생의 컴퓨팅 사고력과 창의적 문제해결력에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구를 위해 데이터 리터러시를 활용한 소프트웨어 수업을 CT-CPS 모형에 기 반하여 설계하고 적용하였다. 본 연구의 검증을 위해 중학교 1학년 학생을 대상으로 통제집단과 실험집단으로 나누고 통제집단에는 데이터 리터러시가 포함되지 않은 수업을 적용하고, 실험집단에는 데이터 리터러시가 포함된 수업을 적용하였다. 실험 결과 데이터 리터러시를 활용한 소프트 웨어 교육이 중학생의 컴퓨팅 사고력과 창의적 문제해결력 향상에 통계적으로 유의미한 효과가 있음을 검증하였다.

Figure

Table