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ISSN : 1225-2042(Print)
ISSN : 2288-5706(Online)
Korean Journal of Teacher Education Vol.37 No.1 pp.201-220
DOI : https://doi.org/10.14333/KJTE.2020.37.1.10

The Stage of Concern about Invention Education among Preliminary Teachers of Technology Subjects Using a Concern-Based Adoption Model

Sang-Hyun Kang,Jong-Wook Kim,Jinsoo Kim
Teacher, Jangdang Middle School;Research Fellow, Korea Research Institute for Vocational Education & Training;Professor, Korea National University of Education

Abstract

The purpose of this study was to analyze the Stage of Concern(SoC) of the preliminary teachers of technology subjects in the area of invention education and provide information to establish appropriate support strategies according to SoC. The participants of the study were second and third year students of technology subjects and SoC Questionnaires were utilized. The method of study was used to obtain and analyze original scores and relative strengths by using the SoC scoring device, and SoC profile. The results of this study showed that the overall SoC had the highest 0 stage of 100 people (57.1%), with Nonuser and Inexperienced User among the type of SoC profile. The results of the SoC according to individual background showed that first, the difference by gender was the highest in 0 stage for both males and females, and the difference was statistically significant except for 2, 4 and 5. They expressed Nonuser profiles. Second, the differences among universities showed the highest score in 0 stage, and the only statistically significant differences were shown in 0 and 6. Korea National University of Education, Chungnam National University and Sehan University presented Nonuser profiles, while Kyungnam University showed mixed characteristics of Nonuser and Inexperienced user. Third, the difference by university year represented the highest score in 0 and was statistically significant difference at all stages except for 3. They represented Nonuser profiles. Fourth, the difference in the presence of classes related to invention education showed the highest score in 0, and the statistically significant difference in all stages except for 1, and 3. They presented Nonuser profiles.

초록

이 연구는 발명교육에 대한 기술교과 예비교사의 관심도를 분석하여 미래 발명교육을 주도할 예비교사에게 관심도의 단계에 따른 적절한 지원전략을 수립하기 위한 정보를 제공하는 데 목적이 있다. 연구대상은 중등 기술교사를 양성하는 대학교 기술교육 전공 2, 3학년 학생이다. 연구방법은 관심도 채점도구를 활용하여 원점수와 상대적 강도를 구한 뒤 관심도 프로파일을 이용하여 발명교육에 대한 관심도를 분석하였다. 발명교육에 대한 전반적인 관심도는 0단계가 100명 (57.1%)으로 가장 높게 나타났으며, 관심도 프로파일 유형 중 비사용자와 초보적 사용자가 혼합된 특성을 보였다. 개인배경변인에 따른 관심도 분석결과는 첫째, 성별에 따른 관심도의 차이는 남·여 예비교사 모두 0단계에서 최고점을 나타냈으며, 2, 4, 5단계를 제외한 나머지 단계에서는 모두 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 남·여 예비교사 모두 비사용자 프로파일을 나타냈다. 둘째, 대 학교에 따른 관심도의 차이는 0단계에서 최고점을 나타냈으며, 0단계와 6단계에서만 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 한국교원대학교, 충남대학교, 세한대학교는 비사용자 프로파일을 나타냈으며, 경남대학교는 비사용자와 초보적 사용자가 혼합된 특성을 보였다. 셋째, 학년에 따른 관심도 의 차이는 0단계에서 최고점을 나타냈으며, 3단계를 제외한 모든 단계에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보였으며, 모두 비사용자 프로파일을 나타냈다. 넷째, 발명교육 관련 수업 수강유무에 따른 관심도의 차이는 0단계에서 최고점을 나타냈으며, 1단계와 3단계를 제외한 모든 단계에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 발명교육 관련 수업의 수강유무에 관계없이 비사용자 프로파일을 나타냈다.

Figure

Table