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ISSN : 1225-2042(Print)
ISSN : 2288-5706(Online)
Korean Journal of Teacher Education Vol.37 No.2 pp.73-91
DOI : https://doi.org/10.14333/KJTE.2021.37.2.04

A Case Study of a Music Class to Foster Global Citizenship of Preliminary Music Teachers : Focused on Conflict and Reconciliation

Lee Kyung-Min, Son Min-Jung
Graduate Student, Korea National University of Education
Professor, Korea National University of Education

Abstract

The purpose of this study was to explore the possibility of music education serving as global citizenship education through an in-depth analysis of what prospective music teachers have experienced in music classes and how they have developed their social awareness. The conclusions drawn from the qualitative analysis are as follows: First, participants appeared to have “re-discovered” the universal problem of conflict through their first project, “Sound of Conflict”. Through empirical learning, which re-recognizes conflicts and realizes that the main agent of change for co-prosperity and coexistence is myself, the teachers were able to see themselves through establishing their self-identity as an inclusive global citizen. Second, participants showed how individuals can encounter common good by choosing to coexist with others and trying to find a solution to resolve conflicts of ideology from a national and global community perspective through the second project, “Sound of Reconciliation”. The teachers believe that they could change the world when they know, empathize, imagine, and take action regarding the conflicts of the world, through musically experiencing and feeling the lives of others who are suffering on the other side or the world.

예비 음악교사의 세계시민성 함양을 위한 음악 수업 사례연구: 갈등과 화해를 중심으로

이경민, 손민정
한국교원대학교 일반대학원 음악교육전공 박사과정
한국교원대학교 음악교육과 교수

초록

본 연구의 목적은 A대학교 음악교육과 학생들을 대상으로 유네스코의 세계시민교육의 개념과 페다고지를 기반으로 한 음악 수업을 구안ㆍ적용하고, 참여자들의 정체성 변화를 성찰함으로써 세 계시민성 함양의 기제로서 음악 수업이 가지는 의미를 논하고자 하는 것이다. 이를 위해 연구자는 A대학교 음악교육과에 개설된 <창의ㆍ융합수업역량개발> 교과목의 목표를 ‘세계시민성 함양’으 로 설정하여 ‘프로젝트 기반 학습’ 모형을 적용해 총 2개의 수업을 설계ㆍ적용했고, 4명의 참여자 들을 대상으로 수업 참여 관찰, 학생 활동지, 심층 면담, 성찰일지 등의 자료를 토대로 학생들의 변화 과정을 다각적으로 관찰ㆍ분석하였다. 질적연구 결과 분석을 통한 연구의 결론은 다음과 같 다. 첫째, 참여자들은 ‘갈등의 소리’ 창작 활동을 통해 갈등이라는 인류 보편적 문제를 ‘재발견’하 고, 상생과 공존을 위한 변화의 주체가 다름 아닌 나 자신일 수 있음을 깨닫게 됨으로써 주체적인 세계시민으로서 성장할 수 있는 가능성을 보여주었다. 둘째, ‘화해의 소리’ 공연 활동을 통해 개인 이 공공선과 조우하면서 공동체적 삶을 진보시키고자 하는 실천적인 세계시민으로 성장하는 모습 을 확인할 수 있었다. 본 연구를 통해 능동적이고 주체적인 음악 활동이 다원적 정체성을 함양하는 데 윤활유적인 역할을 할 수 있다는 것을 보여줌으로써 음악 교육을 통한 세계시민교육의 가능성 을 확인할 수 있었다.
 

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