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ISSN : 1225-2042(Print)
ISSN : 2288-5706(Online)
Korean Journal of Teacher Education Vol.37 No.2 pp.535-565
DOI : https://doi.org/10.14333/KJTE.2021.37.2.24

Looking at Future Education from Students’ Points of View: Exploring Application Possibilities of a Student Agency Driven Project in High School Education

Shin Chol Kyun, Kim Ji-Hye, Ryu Kyung Hoon
Assistant Professor, Kangwon National University
Associate Research Fellow, Korean Educational Development Institute
Associate Research Fellow, Korean Educational Development Institute

Abstract

This study investigated problems and prospects of high school education based on the viewpoints of students and explored application possibilities of the student agency driven project in high school education. For this purpose, researchers devised the Student Agency Driven Action Research (SADAR) as a research method. Students in nine high schools in Kyunggi province participated in the project and qualitative data were collected and analyzed. Through the project, five categories of current situations and visions of high school education were found. The categories were: “the purpose of learning and the meaning of school,”“the content and process of learning,”“the way of learning, the way of evaluation, and the future,” and “the voice of students’ life in school.” This study provides botha possible research model which strengthens student agency in education research, and implications for future high school education.

학생 시선으로 미래교육 바라보기: 학생 주도성 프로젝트를 중심으로

신철균, 김지혜, 유경훈
강원대학교 조교수
한국교육개발원 부연구위원
한국교육개발원 부연구위원

초록

학생 주도성(student agency)은 미래 학습의 핵심으로 국제적인 관심을 받고 있지만, 현행 교육 정책은 여전히 학생을 배제한 채 결정되고 있다. 이러한 문제의식에 터하여 본 연구에서는 학생들 의 시선으로 우리 고등학교 교육의 현실을 바라보고 미래교육을 예측하며, 학습자가 주도하는 프 로젝트가 고교 교육에서 어떻게 적용가능한지를 살펴보았다. 학생의 목소리를 적극적으로 담아내 고자 본 연구는 학생 주도 프로젝트 실행 기법(Student Agency Driven Action Research, SADAR)을 구안하고 적용하였다. 경기도의 아홉 개 고등학교에서 ‘학생들이 제안하고 만들어가는 교육정책’이라는 주제로 ‘미래교육 제안 프로젝트’를 실시한 결과, 고교교육의 현황 및 전망에 대하 여 첫째, 배움의 목적과 학교의 의미, 둘째, 배움의 내용과 과정, 셋째, 배움의 방식과 평가, 그리고 사회적 관계, 넷째, 꿈과 진로, 그리고 미래, 다섯째 학교에서의 삶과 학생의 목소리의 총 다섯 개 영역으로 제시하였다. 향후 교육을 고민하고 미래를 전망할 때 학생들을 보다 적극적인 교육의 주 체로 인식하는 노력이 요청된다.
 

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