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ISSN : 1225-2042(Print)
ISSN : 2288-5706(Online)
Korean Journal of Teacher Education Vol.37 No.3 pp.95-113
DOI : https://doi.org/10.14333/KJTE.2021.37.3.05

Exploring the Perceptions of Pre-service Teachers Regarding “Desirable General Education”

Kim, Hyeon-su
Assistant Professor, Seowon University

Abstract

The purpose of this study was to explore the characteristics of pre-service teachers’ perception of “desirable general education”. For this, a questionnaire was given to students enrolled in the College of Education at A University, and they were asked to freely describe what they think desirable general education should be. By analyzing the response data of 442 people through semantic network analysis, it was possible to obtain the characteristics of students’ desired general education and grasp the differences by college year. There are two main research results: 1) The “desirable general education” recognized by pre-service teachers is one that allows them to acquire knowledge connected to life by reflecting on individual concerns and interests, is realistic and practical, and gives access to experiencing a variety of disciplines. 2) Preferred education is one that helps them improve self-understanding for freshmen, broaden their concerns and interests for sophomores and juniors, and prepare for upcoming life as well as a prospective career and promote understanding of future society for seniors. Based on the main results, 1) the role of general education in the teacher training course process, and 2) proper curriculum of general education for pre-service teachers in consideration of their career development process was discussed.

예비교사의 ‘바람직한 교양교육’에 대한 인식 탐색

김현수
서원대학교 조교수

초록

이 연구의 목적은 예비교사가 인식하는 ‘바람직한 교양교육’의 특징을 탐색하는 데 있다. 이를 위해 A대학 사범대학 재학생을 대상으로 ‘바람직한 교양교육’은 어떠해야 한다고 생각하는지에 대 한 응답을 자유롭게 기술하는 설문을 실시하였다. 설문을 통해 얻은 총 442명의 응답자료를 토대 로 언어네트워크 분석을 실시하여, 전체 사범대학생이 기대하는 교양교육의 특징과 그 특징의 학 년별 차이를 파악하고자 하였다. 주요 연구결과는 크게 두 가지로, 1) 예비교사가 인식하는 ‘바람직 한 교양교육’은 유용한 지식을 습득하고, 개인의 관심과 흥미를 반영하여 삶과 연결되는 교육, 실 용적이고 실제적인 교육, 다양한 학문을 두루 접할 수 있는 교육이었고, 2) 1학년은 자신에 대한 이해, 2학년과 3학년은 관심과 흥미의 확장, 4학년은 개인적 흥미나 관심을 넘어 미래의 삶과 진로 를 준비하고 미래 사회에 대한 이해를 돕는 교양교육을 기대했다. 주요 결과를 토대로, 1) 교원양 성과정에서 교양교육의 역할에 대한 논의와 2) 예비교사의 진로발달과정을 고려한 교양교육과정 에 대해 논의하였다.
 

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